Kajian
Masa Depan
Kajian Masa Depan (KMD) ialah satu pendekatan pengajaran
untuk mendidik murid agar lebih prihatin terhadap sesuatu perkara atau isu yang
berlaku pada masa lampau, masa kini, dan masa depan. Ini bermakna, murid dapat membuat ramalan,
menjangka akibat, serta mengendalikan perubahan supaya mereka mendapat manfaat
yang maksimum.
Pengajaran berasaskan KMD merupakan strategi secara
saintifik yang dibina untuk menambahkan keupayaan murid dalam menghadapi
pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan.
KMD dapat dianalogikan seperti kita yang sedang memandu kereta. Sepanjang pemanduan itu, kita sering
dikejutkan dengan perkara-perkara yang tidak dijangka. Sebagai contoh, ketika sedang memandu,
tiba-tiba seorang kanak-kanak melintas di hadapan kereta kita. Oleh itu, sepanjang pemanduan, kita haruslah
peka dan sentiasa berwaspada. Masa depan
sangat dinamik kerana sentiasa berubah.
Masalah yang berlaku pada masa depan lazimnya kompleks dan
penyelesaiannya bersifat global. KMD
lebih berciri saintifik kerana dapat diuji, boleh diulangi, dan dapat diramal.
Rasional
Pengajaran Kajian Masa Depan(KMD)
Pembelajaran berasaskan KMD diperkenalkan untuk mendidik
generasi baharu supaya menghadapi cabaran dan perubahan. Pembelajaran berasaskan KMD merupakan
strategi secara saintifik yang dibina untuk menambahkan keupayaan pelajar dalam
menghadapi pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan untuk menghasilkan
generasi masa depan yang berkeyakinan, berupaya, dan bertanggungjawab. KMD yang dilaksanakan dalam pengajaran dan
pembelajaran akan:
i. Membina generasi masa depan
KMD memberi kesedaran dan merangsang murid berfikir
tentang isu, masalah, dan peluang yang bakal dihadapi. Keadaan ini akan
membolehkan mereka memandang masa depan dengan yakin dan optimis serta
mengambil bahagian dalam merancang masa depan mereka.
Ii Menghasilkan tenaga manusia yang
berfikir
Sistem pendidikan memainkan peranan penting dalam
menghasilkan tenaga manusia yang dapat berfikir tentang masa depan. Selain daripada itu, mereka seharusnya
berfikir untuk menggambarkan serta menjangkakan masalah yang bakal timbul.
iii Menjangka masalah dan membuat pilihan
yang baik
Pelajar juga dapat mencari alternatif dan pilihan ke arah
masa depan yang lebih baik.
iv Membawa anjakan paradigma
Pelajar akan membawa anjakan paradigma terhadap budaya
belajar yang berasaskan pengetahuan dan ingatan semata-mata ke arah budaya
berfikir.
Objektif
Kajian Masa Depan
Berikut adalah objektif pelaksanaan KMD:
i Berfikir secara kritis dan kreatif
serta membuat keputusan tentang hal-hal masa
depan
KMD boleh membina minda suka bertanya dan kemahiran
intelek yang dapat membantu pelajar berfikir secara kreatif, terarah, analitis,
dan reflektif tentang keseluruhan hidup manusia dan proses meneroka alternatif
dan pilihan.
ii Berkomunikasi secara berkesan tentang
hal-hal masa depan
KMD juga membantu pelajar memberi sumbangan ke arah
kesejahteraan dan kebaikan dunia dan membina strategi menambah keupayaan
pelajar dalam menghadapi berbagai-bagai cabaran hidup.
iii Membina sikap dan nilai tentang masa
depan
KMD akan membina keyakinan pelajar supaya mereka mampu
mengawal diri, boleh membuat pilihan berasaskan etika, dan nilai moral serta
berupaya mempengaruhi masa depan mereka.
iv Mempunyai pengetahuan dan kefahaman
tentang kajian masa depan
KMD memberi asas kepada pelajar memahami dan menghayati
Wawasan 2020 dan memantapkan pelajar dengan ilmu pengetahuan, konsep,
kemahiran, dan kaedah dalam mengkaji masa depan.
v Membuat kajian dan mengurus maklumat
tentang hal-hal masa depan
Pelajar digalakkan menjadi warganegara yang lebih
bertangungjawab, tahu membeza dan menilai,
berketrampilan, dan mempunyai gambaran jelas tentang masa depan.
Strategi
Kajian Masa Depan
Pelajar menggunakan pemikiran kritis dan kreatif untuk
meninjau perubahan keadaan daripada masa lalu sehingga ke masa kini dan
meramalkan keadaan pada masa hadapan.
Pedagogi ini berpusatkan pelajar dan menggabungjalinkan pelbagai bidang
seperti Pendidikan Moral, Pendidikan Alam Sekitar, dan Sejarah. Nilai murni seperti bertanggungjawab dan bekerjasama dipupuk
melalui kaedah ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan