Agama dan
Kepercayaan
|
·
Islam
·
Kristian
·
Buddha
·
Hindu
·
Sikhisme
·
Taoisme
·
Confiusme
·
Animisme
|
Nilai
Masyarakat Malaysia
Nilai-nilai
tradisional yang masih diamalkan
Perubahan
dalam nilai masyarakat Malaysia
|
Pada
asasnya moral agama adalah moral atau etika yang berdasarkan kepada kewujudan
Tuhan dan keimanan kepadaNya dan kehidupan Akhirat (selepas mati). Ada tiga
bentuk utama:
Moral
Politeistik - Kepercayaan kepada banyak tuhan
Moral
Zahud- Mengetepikan dunia dan mengutamakan akhirat
Moral Monoteistik - Kepercayaan kepada
tuhan yang satu
Malaysia
terdiri daripada masyarakat berbilang bangsa.Bangsa-bangsa utama yang
mendirikan masyarakat Negara kita ialah bangsa Melayu, Cina dan India.Justeru,
bangsa-bangsa yang berlainan ini mempunyai budaya dan agama masing-masing yang
dipraktikkan dari semasa ke semasa.
Masyarakat
kita yang terdiri daripada pelbagai budaya dan agama sememangnya mempunyai
nilai-nilai murni masing-masing.Kesemua ajaran agama ini memberi pelbagai
pengajaran terhadap soal moral, akhlak dan kemanusiaan serta pemeliharaan alam.
Penghayatan nilai murni dalam pelbagai agama dan budaya akan membawa kita
kepada kehidupan yang bertamadun dan secara tidak langsung ianya bertindak
sebagai pemangkin kepada keutuhan nilai murni dalam masyarakat.
5.1 Nilai
Agama dan Kepercayaan
Malaysia sebuah negara demokrasi dan
rakyatnya terdiri daripada pelbagai keturunan , budaya, bahasa dan agama .
Walaupun agama Islam merupakan agama rasmi,tetapi agama-agama lain bebas
diamalkan secara aman . Misalnya, agama Buddha, Hindu ,Kristian, Sikh
,ajaran Confucius dan Taoist. Setiap agama berbeza dari segi ajaran
,penekanan dan amalannya. Namun,semuanya mempunyai nilai-nilai murni yang
menjurus kepada nilai-nilai moral yang mulia seperti sabar, murah hati,
sopan santun ,hormat kepada orang tua dan sebagainya . Nilai-nilai ini perlu
dihayatin oleh setiap individu untuk kecemarlangan diri dan interaksinya dendan
orang lain.
Agama merupakan pegangan hidup
manusia. Prinsip, amalan dan nilai yang terkandung dalam agama
tersebut dijadikan panduan dalam menjalani hidup dan seterusnya dalam
menghadapi cabaran.
Agama rasmi negara kita ialah agama Islam, namun
agama-agama lain bebas diamalkan secara aman. Malaysia kaya dengan
pelbagai agama seperti agama Hindu, Buddha, Kristian, Sikh, ajaran Confucius
dan Taoist.
Kesemua agama memberi panduan dan ajaran agar
penganutnya menjadi manusia yang baik, taat kepada ajaran agama masing-masing
dan mengamalkan nilai-nilai murni untuk mencapai kecemerlangan diri.
5.2 Nilai
murni dari perspektif agama Islam, Hindu dan Buddha
ISLAM
n
Bahasa:
Islam berasal daripada perkataan Arab yang bererti berserah, tunduk, dan patuh
kepada Allah S.W.T Tuhan semesta alam
dan dilakukan secara rela, bukan terpaksa atau dipaksa.
n
Istilah:
mentauhidkan (mengesakan) Allah s.w.t, patuh, tunduk dan jujur hati kepada-Nya
serta beriman dengan ajaran-Nya yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
n
Ajaran
Islam mengandungi 3 komponen besar iaitu
q
Aqidah -
iaitu keimanan dan kepercayaan terhadap Allah s.w.t., Tuhan yang wajib disembah
dan tiada Tuhan melainkan-Nya.
q
Syariat
atau ibadah - ajaran-ajaran yang berkaitan dengan amalan praktikal yang
diperintahkan oleh Allah meliputi soal ibadah, muamalat, munakahat dan
jinayat.
q
Akhlak -
ajaran-ajaran yang berkaitan dengan prinsip-prinsip tingkah laku manusia yang
dituntut oleh agama.
Rukun
Islam:
1. Mengucap dua kalimah syahadah
2. Sembahyang lima waktu
3. Puasa di bulan Ramadhan
4. Membayar zakat
5. Menunaikan haji bagi yang mampu
Rukun Iman:
1. Beriman kepada Allah s.w.t
2. Beriman kepada Malaikat
3. Beriman kepada Kitab
4. Beriman kepada Rasul
5. Beriman kepada Hari Kiamat
6. Beriman kepada Qada’ dan Qadar
BUDDHISME
Jalan Lapan
Lapis Mulia:
1.
Pandangan yang Betul
2. Fikiran
yang Betul
3.
Pertuturan yang Betul
4.
Perbuatan yang Betul
5.
Pekerjaan yang Betul
6. Usaha
yang Betul
7.
Kesedaran yang Betul
8. Tumpuan
yang Betul
Panca Sila
merupakan lima peraturan yang penting dalam ajaran Buddha.
HINDUISME
1. Dharma,
yang bermaksud tanggungjawab.
2. Ahimsa,
yang bermaksud kasih sayang
3. Dhruthi,
yang bermaksud keberanian dan ketetapan.
4. Kahamaa,
yang bermaksud bertimbang rasa atau baik hati.
5. Damo
ialah mengawal fikiran.
6. Stheyam,
ialah tidak tamak.
7. Showcha,
yang bermaksud kebersihan.
8. Mindriya
Nigharam, ialah mengawal perasaan.
9. Dheer,
atau membentuk fikiran yang tetap adalah saling berkait dengan nilai
mengawal perasaan.
3.2 Nilai murni dari perspektif Agama
Kristian, Sikhisme dan Kepercayaan Animisme
KRISTIAN
Peraturan
Emas
Undang-undang
Tuhan yang terpenting ialah:
·
mencintai
Tuhan dengan sepenuh hati
·
mencintai
jiran seperti mencintai diri sendiri
·
mencintai
satu sama lain seperti mana Jesus telah mencintai umat manusia dengan merelakan
diriNya menjadi korban untuk menebus dosa manusia.
SIKHISME
Guru
Nanak (1469-1504) iaitu guru pertama dalam agama Sikh. Guru dalam agama Sikh
tidak dianggap sebagai penjelmaan Tuhan tetapi seorang yang menunjukkan kepada
orang ramai jalan ke arah kebenaran dan kesejahteraan.
Kitab suci
Guru Granth Sahib, juga dipanggil Adi Grandth ditulis dalam bentuk puisi
mengandungi ajaran etika dan kerohanian yang boleh diringkaskan dalam tiga
bahagian:
1.
Keperluan perkembangan insan
2.
Perhubungan antara manusia
3.
Penyelarasan kewujudan roh yang disifatkan sebagai matlamat terakhir
keperibadian
mulia adalah disenaraikan seperti berikut:
1.
Kebijaksanaan atau Kearifan
2.
Kejujuran
3. Keadilan
4.
Kesederhanaan
5. Keberanian
6. Merendah diri
7. Kepuasan diri
Perayaan
:Vasakhidisambut
pada 13 April setiap tahun.
LIMA
K
q
kes
(rambut yang tidak
dicukur),
q
kangha (satu sikat untuk memastikan bahawa
rambutnya sentiasa bersih)
q
kada (gelang besi waja sebagai tanda
ketaatan kepada guru)
q
kach (memakai seluar pendek yang labuh
hingga ke bawah lutut)
q
kirpan (satu pedang untuk menandakan gagah
berani seperti singa).
Nilai
Murni
Kebijaksanaan
|
Kearifan boleh dicapai menerusi pendengaran dan ilmu
rohani.
|
Kejujuran
|
Persetujuan antara pertuturan dan pemikiran serta
keyakinan dan tindakan seseorang.
|
Kesederhanaan
|
Mengawal diri secara sederhana, tidak kejam atau
keterlaluan.
|
Keadilan
|
Meliputi kesamaan sosial, hormat terhadap hak orang
lain dan tidak mengeksploitasi orang lain.
|
Keberanian
|
Penyuaraan kebenaran kerohanian tanpa permusuhan dgn
sesiapa.
|
KEPERCAYAAN
ANIMISME
Animisme
merupakan kepercayaan kepada makhluk halus/roh oleh masyarakat orang Asli yang
disifatkan sebagai ‘aborigines’ iaitu ahli-ahli masyarakat yang mundur,
tidak membangun dan primitif.Gelaran ini dibuat oleh British di zaman
penjajahan.Terdapat tiga golongan besar orang Asli di negara ini iaitu Negrito,
Senoi, dan Melayu Asli. Secara umum mereka menganut fahaman animisme iaitu kepercayaan
bahawa setiap benda seperti batu, kayu, busut dan sebagainya mempunyai semangat
(roh)
Mengikut encyclopedia, kepercayaan
animisme merupakan peringkat awal manusia mulai mempunyai agama.Perkataan
animisme berasal daripada perkataan Latin “Animis” yang membawa makna nyawa
atau roh.Mengikut kepercayaan ini, mereka percaya bahawa alam ini mempunyai
pelbagai kuasa yang menunggu atau mendiami di gunung, bukit, busut, sungai,
laut, pokok dan tanaman.
Kebanyakan
suku Negrito percaya bahawa segala benda mempunyai kuasa, dunia didiami
pelbagai jenis dewa dan makhluk berkuasa.Terdapat beberapa dewa yang menurunkan
hujan, membesarkan tumbuh-tumbuhan, menurunkan taufan dan sebagainya.Suku Senoi
pula mempunyai empat dewa utama iaitu Engku, Karei, Hilok dan Hiwoh.Pantang
larang mempengaruhi sebahagian besar kehidupan mereka kerana mereka tinggal di
kawasan hutan.
Kepercayaan ini pasif kepada alam
sekitar atau dengan kata lain alam sekitar mempengaruhi manusia. Dalam usaha
mencari makanan seperti memburu, mengutip hasil hutan, mereka telah mewujudkan
interaksi dengan alam sekitar.Dalam perinteraksian ini, mereka telah melihat
pelbagai keanehan alam seperti bintang-bintang yang bertaburan telah
mengeluarkan cahaya pada waktu malam dan sinaran matahari pada waktu siang.Mereka
menganggap semua benda ini berkuasa dan menyembah benda alam semula jadi ini
supaya dapat memperolehi pertolongan daripadanya. Apabila mereka membuat
permintaan pertolongan, mereka akan memuja benda ini. Sebagai contoh,
masyarakat Melayu memuja padi supaya dapat memperolehi hasil pertanian yang
lumayan.Aktiviti pemujaan ini dilakukan melalui penggunaan khidmat orang tengah
yang mempunyai keahlian ilmu ghaib seperti pawing, dukun dan bomoh.Aktiviti ini
juga disertai dengan pelbagai upacara.Ciri yang paling utama bagi kepercayaan
animisme ialah percaya kepada kewujudan roh atau semangat.
a.
Masyarakat ini percaya bahawa roh seseorang yang mati akan merayau ibarat tanpa
tuan.
b. Mereka
juga percaya roh orang mati akan menganggu mereka.
c. Mereka
percaya setiap roh orang mati akan kembali datang melawat mereka juga.
d. Maka,
mereka akan selalu mengadakan arwah seperti pada hari ke-3, 7, 100 dan
sebagainya.
e.
Mereka percaya kepada semangat-semangat iaitu satu kuasa ghaib terdapat dalam
tumbuh-tumbuhan dan binatang, maka pemujaan telah diadakan oleh pawang untuk
kebaikan seperti pagi menjadi, hindari bencara alam.
f. Selain
itu, pantang larang juga diamalkan seperti hormat kepada laut dan sungai.
Setelah kehadiran Islam, segala kepercayaan ini perlahan-lahan
hilang atau diubahsuai, contohnya semangat atau roh itu dikaitkan dengan
syaitan, iblis dan jin.
3.3
Nilai Murni dari perspektif Agama
Taoisme dan confucianisme
TAOISME
Tao ialah
suatu yang aktif, iaitu sesuatu tindakan adalah bersifat semulajadi dan bukan
dipaksa.
“Dua” dalam
konsep ÂYang Satu melahirkan yang Dua merujuk kepada kuasa kembar yin dan yang.
Kuasa yin dan yang ini berlawanan sekali, contohnya hitam dan putih, baik dan
salah dan
sebagainya.
CONFUCIANISME
n
Ajaran ini
diasaskan oleh Kung Fu Tze atau Confucius yang bermaksud Guru Agung.
n
Ianya
merupakan ajaran tentang moral. Ianya bukan agama tetapi merupakan tertib
bagaimana manusia harus bertingkah laku, berhubung dengan orang lain dan hidup
sebagai anggota masyarakat.
n
Ajaran Confucius
terkandung dalam buku yang dikenali sebagai Lima Klasik dan Empat Buku yang
memberi ajaran etika dari segi kesejahteraan manusia, sosial, politik dan
agama.
LAPAN NILAI
MURNI DALAM BUKU LUN YU.
n
Ren atau baik hati yang bermaksud sikap
menyayangi semua orang, kemanusiaan, kebajikan, kerelaan dan murah hati
terhadap semua orang.
n
Shu yang meliputi murah hati, toleransi dan
belas kasihan serta melibatkan hubungan diri individu dengan orang lain.
n
Chung yang bermaksud kesedaran dalam melakukan
sesuatu yang baik untuk diri sendiri dan orang lain.
n
Li meliputi nilai sopan santun, budi bahasa
dan adat dalam istiadat atau upacara, peraturan dan tingkah laku seseorang.
n
Yi yang ditakrifkan sebagai membuat sesuatu
dengan cara betul dan patut dalam situasi tertentu yang motif sesuatu perbuatan
lebih penting daripada hasilnya.
n
Ming yang menegaskan bahawa individu patut
melakukan semua tugas dengan sedaya upaya dengan tidak menghiraukan hasilnya
kerana manusia tidak mampu mengelak kehadiran mandat ketuhanan.
n
Xiao yang bermaksud ketaatan kepada ibu bapa
dengan menyanjung serta secara ikhlas mengambil berat emosi dan jiwa mereka.
n
Zhi yang bermaksud ketulusan dan ketegahan
dalam tingkah laku.
3.4 Nilai Masyarakat Malaysia
Setelah hampir 50 tahun mencapai kemerdekaan, adalah
sesuatu yang amat malang apabila kita masih tercari-cari jati diri sebenar
rakyat Malaysia. Tidak perlu kita membuka lembaran lebih jauh untuk berbicara
tentang rupa-bentuk bangsa Malaysia sebagai asas pembinaan negara bangsa,
sekiranya persoalan yang lebih kecil berkaitan dengan jati diri yang sepatutnya
dimiliki secara sepunya oleh rakyat masih belum selesai. Rakyat Malaysia
seperti dibiarkan untuk memiliki jati diri mengikut cita rasa masing-masing
tanpa ditunjuki oleh pihak yang berkuasa. Situasi seperti ini sekiranya tidak
dikawal akan mewujudkan konflik yang serius di dalam masyarakat.
Lazimnya sistem nilai dikaitkan dengan kepercayaan yang dipegang oleh seseorang atau sesebuah masyarakat.Bagaimanapun bagi mereka yang tidak menerima sistem nilai sebagai sesuatu yang bersifat supernatural seperti golongan naturalisme atau realisme, sistem nilai seseorang atau sesebuah masyarakat diasaskan kepada banyak faktor termasuk pemikiran, dan budaya sesebuah masyarakat.Maka lahirlah berbagai sistem nilai yang tidak berasaskan agama seperti utilitarianisme, hedonisme dan sebagainya.Biar apapun sistem nilai yang dipegang, perlu ada nilai-nilai sepunya sehingga sesuatu yang baik diterima bersama sebagai baik dan sesuatu yang buruk diterima bersama sebagai buruk.
Betapa celaru sesebuah masyarakat bila tiada
nilai-nilai sepunya yang diterima secara bersama oleh mereka. Dengan erti kata
lain setiap individu atau kelompok kecil dalam sesebuah masyarakat itu
mempunyai sistem nilai yang pelbagai sehingga sesuatu yang baik dianggap buruk
oleh kelompok yang lain dan sesuatu yang buruk dianggap baik oleh kelompok yang
lain. Konflik nilai yang seperti ini akan menyebabkan sesebuah masyarakat
menjadi kacau-bilau malah boleh membawa kepada pertelingkahan. Lebih daripada itu,
sekiranya situasi ini wujud maka perundangan dan peraturan dalam sesebuah
negara tidak lagi bermakna.
Menyedari hakikat tersebut, sangatlah membimbangkan
apabila wujud kumpulan-kumpulan yang menggelarkan diri mereka masyarakat sivil
cubamempertikaikan nilai-nilai sepunya masyarakat Malaysia yang sudah berdiri
sekian lama sehingga menjadi faktor terpenting pembinaan jatidiri.
Kumpulan-kumpulan ini mempertikaikan tindakan pihak berkuasa terhadap perlakuan
tidak bermoral yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu hanya dengan
beralasankan hak asasi.Gagasan untuk mempertikai sesuatu yang baik itu baik dan
sesuatu yang buruk itu buruk sebagaimana yang telah diterima oleh masyarakat
Malaysia secara turun temurun hanyalah mencetuskan konflik nilai seperti yang telah
dinyatakan.
Masyarakat Malaysia yang menganut
agama masing-masing sudah mewarisi nilai-nilai sepunya yang telah membina jati
diri rakyat Malaysia.Sebagai contoh perlakuan tidak senonoh seperti berkelakuan
lucah di khalayak ramai merupakan sesuatu buruk di sisi semua agama lebih-lebih
lagi agama Islam.Begitu juga bersekedudukan dan perzinaan merupakan sesuatu
yang keji di sisi setiap agama yang dianuti oleh masyarakat Malaysia.Boleh
dikatakan perkara-perkara seumpama ini diterima sebagai suatu prinsip nilai
yang sejagat walaupun diamalkan secara berbeza bagi setiap kaum.Warisan seperti
inilah yang telah membina jati diri masyarakat Malaysia selaras dengan hakikat
‘sejarah yang membina bangsa dan negara’.
Pembinaan sebuah masyarakat yang
mempunyai jati diri mulia tidak mungkin tercapai sekiranya tiada wujud
prinsip-prinsip nilai yang boleh diterima secara bersama.Sistem nilai yang
berasaskan kepentingan diri individu tidak mungkin berupaya membina sebuah
masyarakat yang hidup harmoni.Bagaimanapun penerimaan prinsip-prinsip nilai
secara bersama perlu diperkukuhkan dengan mekanisme kawalan moral bermula dari
individu sehinggalah tanggungjawab pemerintah.Malangnya perkara seumpama ini
semakin tidak diberi perhatian dalam masyarakat kita, malah wujud pula tangan-tangan
kotor yang berusaha meruntuhkannya.
Nilai-nilai kemasyarakatan dan
kemanusiaan yang diamalkan oleh orang-orang tua seperti bekerjasama, saling
mengambil berat dan lain-lain lagi telah dilupakan oleh generasi zaman
kini.Ramai jiran yang tidak mengenali sesama mereka jauh sekali untuk mengambil
berat tentang aktiviti anak-anak jiran. Masyarakat masa kini mengamalkan sifat
individualistik iaitu mementingkan diri sendiri tanpa mempedulikan hal orang
lain. Mereka juga sibuk mengejar kekayaan dan kesenangan selaras dengan nilai
pegangan mereka iaitu materialistik.Kecanggihan sistem komunikasi seperti
telefon telah merenggangkan lagi hubungan sesama mereka. Kekayaan yang dimiliki
membolehkan mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi tanpa memerlukan bantuan
jiran-jiran
Perubahan
nilai masyarakat Malaysia
Kota raya Kuala Lumpur diletakkan pada kedudukan ke 33
daripada 35 buah kota raya terpilih di seluruh dunia dalam kajian mengenai
keramahan dan kemesraan. Reader’s Digest telah menghantar wartawannya untuk
melihat sendiri bagaimana masyarakat di bandar raya berkenaan bertindak balas
terhadap tiga kriteria : Sanggup membuka pintu kepada orang yang tidak
dikenali, membantu seseorang yang memerlukan dan ramah dengan senyuman ketika
memberi perkhidmatan.
Daripada
senarai yang dikeluarkan, bandar raya New York, Amerika Syarikat berada pada
kedudukan teratas dengan 88 peratus. Ed Koch, bekas datuk bandar berkata
penduduk New York kini lebih prihatin dan bersikap penyayang selepas kejadian
11/9 kerana menyedari betapa singkatnya kehidupan.
Kita mengakui bahawa masyarakat Malaysia telah
berubah dari segi sosialnya.Keadaan ini boleh dikenal pasti melalui perubahan
budaya kesan daripada pembangunan negara dari dulu hingga sekarang. Terdapat
tiga peringkat perubahan sosial yang dialami oleh masyarakat Malaysia iaitu era
pramoden, era penjajahan dan era pembangunan negara dan rancangan lima tahun.
Perubahan era ini telah memecahkan kesepaduan nilai dari satu era ke era yang
lain bergantung kepada proses perubahan yang hendak ditujui.
Era pramoden ataupun tradisional terdapat perubahan
sosial yang minimum dan tidak menimbulkan masalah sosial yang rumit.Masyarakat
ketika itu khususnya Melayu adalah masyarakat yang separuh tertutup, ringkas
dan praindustri. Nilai-nilai tradisi seperti keharmonian, kestabilan, patuh
kepada nilai-nilai dan norma masyarakat. Pada masa ini, keamanan, kedamaian dan
ketenangan menjadi keutamaan.Keadaan seperti ini dapat kita lihat dalam
filem-filem Melayu klasik.
Kedatangan British telah membawa nilai dan norma
yang baru serta memecahkan tradisi nilai masyarakat sama ada secara terang atau
tersembunyi. Masalah sosial mula timbul sejak mereka memerintah Tanah Melayu
pada akhir kurun ke 19 hinggalah pertengahan kurun ke 20.
British membawa masuk industri dan sistem
pentadbiran yang lebih sistematik secara mengejut dan paksaan yang merosakkan
sistem dan struktur nilai, norma dan budaya masyarakat. Natijahnya ialah wujud
pertentangan kerana masyarakat tidak dapat menerima perubahan yang baru ini
tanpa persediaan.Kemasukan buruh Cina dan India untuk memenuhi permintaan buruh
di lombong bijih dan ladang getah menyebabkan Melayu dipinggirkan ke kampung
dan sawah.Justeru lahirlah masyarakat industri yang membentuk golongan pemodal,
pengurus, pengusaha, orang tengah dan tenaga buruh.
Kesan pembangunan negara adalah hasil daripada
perancangan lima tahun dan kemuncaknya ialah Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada
tahun 1971 yang mensasarkan penghapusan kemiskinan tanpa mengira kaum dan
penyusunan semula masyarakat. Setelah DEB berakhir, kerajaan memperkenalkan
Dasar Pembangunan Nasional (1991) dan Dasar Wawasan Negara (2001).
Kesinambungan ketiga-tiga dasar ini terangkum dalam
aspirasi kerajaan bagi membentuk sebuah negara Malaysia yang maju pada tahun
2020 melalui Wawasan 2020.
Pembangunan negara telah memberi beberapa persoalan
yang wajar kita jawab. Apakah kita harus mengenepikan nilai dan norma yang
terpuji semata-mata hendak mengejar sebuah negara yang maju? Di mana
kesudahannya Kempen Budi Bahasa yang telah membelanjakan jutaan ringgit bagi
menyedarkan masyarakat Malaysia?
Kelompok masyarakat yang belum mencapai tahap
kematangan agak lambat menerapkan nilai yang dikehendaki.Peranan kempen yang
singkat tidak dapat memberi kesan yang sepatutnya.Khalayak agak terkejut dengan
kempen yang agresif dan singkat kerana mereka belum bersedia
sepenuhnya.Tambahan kempen ini bermusim.
Membina masyarakat yang beradab dan berakhlak mulia
harus bermula dari bawah, dari peringkat masyarakat dan menjalar ke bandar
raya.Kesedaran keluarga bagi menjadikan budi bahasa dan beradab sebagai amalan
harian adalah kunci kepada kejayaan ini. Kita bersetuju dengan kempen 10 tahun
yang akan dilaksanakan oleh Kementerian Kesenian, Kebudayan dan Warisan untuk
memanjangkan kempen ini ke sekolah-sekolah. Berapa banyak pula peruntukan yang
hendak dikeluarkan seharusnya berbaloi dengan hasil yang diingini.
Orang ramai tidak harus melatah apabila Kuala
Lumpur diletakkan jauh ke bawah dalam kajian ini pada tahun ini sebaliknya
perlu muhasabah diri bagi memperbaiki setiap kelemahan yang ada.
terima kasih cikgu bahasa melayu.
BalasPadammemang hebat
BalasPadamCara untuk amalkan nilai murni berasaskan agama dan kepercayaan?
BalasPadam😩
BalasPadamGolok lu teda guna
BalasPadam*goblok
BalasPadam