Teori
Pengajaran dan Pembelajaran
Teori ialah prinsip kasar yang menjadi dasar pembentukan sesuatu ilmu
pengetahuan . Ia juga merupakan satu rumusan daripada pengetahuan sedia ada
yang memberi panduan
untuk menjalankan penyelidikan bagi mendapatkan maklumat baru. Pada
asasnya, teori-teori pembelajaran masa
kini boleh diklasifikasikan kepada
behavioris, kognitif, humanis,
psiko-analitik dan kontrukstivisme.
1.1.1 Teori Behaviourisme
Behaviouris yang diperkenalkan oleh Ivan Pavlov dan dikembangkan oleh
Thorndike dan Skinner. Teori ini
berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan
tingkah laku. Kajian mereka kebanyakannya dihasilkan melalui ujian dan juga pemerhatian
yang dilakukan ke atas haiwan seperti anjing, tikus, kucing dan burung di dalam
makmal. Mereka menumpukan ujian kepada perhubungan antara ‘rangsangan’ dan
‘gerakbalas’ yang menghasilkan perubahan tingkahlaku. Secara umumnya teori
behavioris menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran akan mempengaruhi
segala perbuatan atau tingkah laku pelajar sama ada baik atau sebaliknya. Teori
pembelajaran ini juga menjelaskan bahawa tingkah laku murid boleh diperhatikan,
dikawal dan diramal.
1.1.2 Teori Kognitif
Teori Kognitif berpendapat bahawa
pembelajaran ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran, dan
tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku. Ahli-ahli
psikologi kognitif seperti Bruner dan Piaget menumpukan kajian kepada pelbagai
jenis pembelajaran dalam proses penyelesaian masalah dan celik akal mengikut
pelbagai peringkat umur dan kebolehan murid. Teori-teori pembelajaran mereka
adalah bertumpu kepada cara pembelajaran seperti pemikiran celik akal, kaedah
penyelesaian masalah, penemuan dan pengkategorian. Menurut teori ini, manusia
memiliki struktur kognitif, di mana semasa proses pembelajaran, otak akan
menyusun segala maklumat di
dalam ingatan.
1.1.3 Teori Humanis
Teori Humanis berpendapat bahawa
pembelajaran manusia bergantung kepada emosi dan perasaannya. Carl Rogers
menyatakan bahawa setiap individu itu mempunyai cara belajar yang berbeza. Oleh
itu, strategi dan pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran hendaklah
dirancang dan disusun mengikut kehendak dan perkembangan emosi murid itu.
Beliau juga menjelaskan bahawa setiap individu mempunyai potensi dan keinginan
untuk mencapai kecemerlangan kendiri. Maka, guru hendaklah mengambil kira
kendiri murid dan memberi bimbingan supaya potensi mereka dapat diperkembangkan
ke tahap optimum.
1.1.4 Teori Psiko-Analitik
Teori Psiko-Analitik diperkenalkan oleh
Sigmund Freud. Pendekatan teori ini berdasarkan kepercayaan bahawa
tingkah laku manusia dipengaruhi oleh proses psikologi yang tidak sedar (kita
sendiri tidak sedar). Ia berkaitan dengan
penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan seni visual. Terapi psiko-analitik merangkumi teori
perkembangan personaliti, falsafah sifat manusia(nature) dan kaedah
psikoterapi yang memfokus kepada faktor-faktor di luar kesedaran (unconscious)
yang mempengaruhi tingkah laku. Dalam konteks
kemahiran seni kanak-kanak, Freud mempercayai bahawa interpretasi mereka
terhadap seni visual dan hasil karya mereka boleh mewujudkan perasaan dan
emosi. Sehubungan dengan itu penggunaan seni
visual dalam rawatan mental dan emosi adalah sangat penting bagi kanak-kanak.
Ia dikenali sebagai kaedah psikoterapi.
Menurut Freud, seni mampu meluahkan emosi
seseorang. Beliau percaya bahawa seni visual adalah bahan
perantara paling penting dan utama dalam mengenal pasti pemikiran bawah sedar
manusia . Tahap ini boleh dicapai dengan menganalisis
proses-proses kreatif yang terlibat dalam penghasilan seni visual
1.1.5 Teori Konstruktivisme
Teori
Konstruktivisime sebagai satu proses pembelajaran menerangkan bagaimana pengetahuan disusun
dalam minda manusia. Unsur-unsur konstruktivisme telah lama dipraktikkan dalam
kaedah pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah, IPG dan universiti.
Mengikut kefahaman
konstruktivisme, ilmu pengetahuan di sekolah tidak boleh dipindahkan daripada
guru kepada murid dalam bentuk yang
serba sempurna. Murid perlu bina sesuatu pengetahuan itu mengikut pengalaman
masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri dan
guru tidak boleh belajar bagi pihak murid. Blok binaan asas bagi ilmu
pengetahuan di sekolah ialah satu skema
aktiviti mental yang digunakan oleh murid sebagai bahan mentah bagi
proses renungan dan pengabstrakan. Fikiran murid tidak akan menghadapi realiti
yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui murid
adalah realiti yang dia bina sendiri. Murid sebenarnya telah mempunyai satu set
idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran
mereka sendiri.
Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus
mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat
baru telah disesuai dan diserapkan menjadi sebahagian daripada pegangan kuat
mereka, barulah sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina. Proses ini
dinamakan konstruktivisme. Beberapa ahli konstruktivisme yang terkemuka
berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna itu bermula dengan pengetahuan
atau pengalaman sedia ada murid.
1.2 Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran
1.2.1 Pendekatan Proses dan
Produk
Pendekatan
ini diperkenalkan oleh Stufflebeam(1971). Tugas para penilai ialah mengumpul
data, merancang, menganalisis menyediakan maklumat untuk memilih tindakan
alternatif dan melaporkan. Penilaian “proses” tertumpu kepada proses yang
digunakan untuk mencapai objektif dan matlamat program. Maklumat ini perlu diketahui dari masa ke
masa untuk mengawal pelaksanaan program. Untuk kajian ini penilaian “proses”
ialah cara pengajaran dan pembelajaran guru-guru PSV, cara guru menilai
kerja-kerja projek dan kursus PSV yang diikuti oleh guru.
Strategi
pengajaran dan pembelajaran yang disarankan bagi mata pelajaran PSV berdasarkan
kepada pembelajaran melalui pengalaman. Terdapat banyak aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang bersesuaian
disarankan. Ini termasuklah kerja amali, projek, tunjuk cara, kerja
luar, main peranan, sumbang saran, dan
kaji siasat. Adalah diharapkan suasana
yang diwujudkan dapat memberi murid
pengalaman dan keyakinan untuk mengaitkan pengetahuan PSV dengan kemahiran dan
amalannya dalam kehidupan seharian.
Program ini mengajar murid-murid sepatutnya
menggunakan kaedah penyampaian yang beragam, beberapa kajian telah menunjukkan
keputusan yang agak memeranjatkan. Penilaian “produk’ tertumpu kepada hasil
program setelah ia tamat dilaksanakan. Penilaian “produk” dalam kajian ini
ialah hasil perubahan sikap pelajar dan pencapaian objektif PSV. Sikap pelajar
juga merupakan faktor yang dapat menentukan
pencapaian matlamat pengajaran dan pembelajaran. Rummers dan Gage (1987)
menyatakan bahawa sikap mempengaruhi dan mencorakkan pengajaran di dalam bilik
darjah. Ramlah (1993) menegaskan bahawa ada empat proses sikap yang
mempengaruhi pembelajaran iaitu integrasi, perbezaan, kejutan, dan
penerimaan. Keempat-empat proses ini
dapat menentukan sama ada pelajar dapat menyesuaikan diri dengan pengajaran dan
pembelajaran.
1.2.2 Pendekatan Discipline Based of Art
Education (DBAE)
DBAE
adalah pendekatan kepada perkembangan Pendidikan Seni yang bermula pada awal
1980an oleh ‘Getty Center For Art Education’ (dikenali sebagai Getty Education
Institute). Ianya merupakan sebahagian daripada ‘J.Paul Getty Trust’ sebuah
yayasan swasta yang mendedikasikan
sumbangan kepada Seni Visual dan Kemanusiaan. DBAE bukanlah teori yang
asli tetapi lebih merupakan kerangka konsep yang menggabungkan elemen-elemen
daripada teori-teori pendidikan yang lain (contoh; Visual Thinking Strategies).
DBAE meliputi 4 Asas Disiplin Seni
i.
Produk
Seni
Murid
mempelajari kemahiran bagi menghasilkan keaslian hasil karya secara
tersendiri.
ii.
Sejarah
Seni
Murid mempelajari kejayaan
penghasilan karya pada masa lampau dan semasa bagi memotivasikan diri,
contohnya gaya serta teknik, atau pun perbincangan tentang perhubungan dengan
kebudayaan, politik, kemasyarakatan, agama, ekonomi dan pergerakan seni.
iii.
Kritikan
Seni
Murid akan menyata,
menganalisa, membuat intepretasi dan membuat penilaian sesuatu hasil karya.
Aktiviti ini dikenali sebagai membuat apriesiasi seni.
iv.
Estetika
Murid akan menimbangkan keaslian, maksud serta impak dan nilai sesuatu
hasil karya yang menjana formula yang mencerminkan pendapat yang ilmiah serta
penghakiman terhadap karya seni itu. Di samping mengkaji karya serta membuat
penilaian sesuatu hasil karya itu.
Pada awalnya DBAE
diperkembangan untuk hasil seni sahaja tetapi secara beransur-ansur terarah
mengkaji pelbagai bidang termasuk, tarian, drama dan muzik. Ia juga
digunakan dalam kepelbagaian bidang pendidikan, seperti penkajian tinggi,
pembelajaran sepanjang hayat, muzium seni tetapi lebih digunakan dalam kelas
Pendidikan Seni Visual.
Seperti kedua-dua ‘Visual
Thinking Strategies’ (VIS) dan ‘New Muzeum Model (NMM), DBAE merupakan satu
asas latihan inkuiri (inquiry based training), di mana fokusnya kepada murid
dengan minat, pertimbangan, penaakulan serta kemahiran pemikiran kritikal
mereka. Inkuiri secara terbuka, perbincangan kumpulan serta penyelesaian
masalah memainkan peranan yang penting di dalam kurikulum dan bilik darjah di
mana guru dilihat sebagai pemudah-cara di dalam proses ini. DBAE berbeza dari kedua-dua
model ini (VTS dan NMM) kerana mempunyai matlamat pendidikan yang luas dan
lebih berstruktur serta kurikulum yang
lebih terarah.
1.2.3 Pendekatan
Chapman
Chapman (1986)
telah menggunakan empat aspek utama yang seumpama ini dalam pelajaran seni
iaitu:
(i) Pemerhatian
(ii) Penerokaan
(iii)
Penghasilan (pembuatan)
(iv)
Apresiasi dan perlanjutan
Pemerhatian
yang aktif
Aspek
ini melibatkan sensitiviti deria. Semasa menyediakan aktiviti, perhatian
perlu diberi kepada perkara berikut:
• pengetahuan
sedia ada murid
•
benda yang konkrit
•
minat, kecenderongan dan latar belakang murid
•
bahan, bunyi, pergerakan, dan aksi
•
mencetus idea dan imaginasi
Interaksi
yang kritis dan kreatif dengan bahan
Aspek ini melibatkan penerokaan dan penghasilan
atau pembuatan. Aktiviti penerokaan dijalankan sebelum aktiviti
penghasilan. Semasa menyediakan aktiviti, anda perlu beri perhatian kepada
perkara berikut:
ii. Penerokaan
•
aktiviti kecil mudah ringkas
•
cuba mencuba, suaikenal dengan bahan
•
penemuan oleh murid sendiri, uji menguji
•
mencari altenatif, variasi dan kemungkinan lain
•
bebas daripada jawapan tetap, murid senang dan ingin mencuba
•
aktif melibatkan pelbagai kecerdasan
•
menggunakan kemahiran berfikir dan pengurusan grafik
Penghasilan / membuat
penggunaan alat bahan dan teknik
•
tatacara, langkah dan proses membuat
•
amalan tertib kerja
•
keselamatan semasa bekerja
•
penyampaian kandungan subjek, idea, halbenda dengan bentuk hasil
iii Apresiasi
Aspek ini melibatkan penyataan dan
unsur afektif, terdapat dua jenis
aktiviti Apresiasi. Aktiviti yang dirancang khas untuk projek apresiasi
dan aktiviti mudah yang dirancang di akhir setiap pelajaran. Semasa menyediakan
aktiviti mudah, perhatian perlu diberi kepada perkara berikut:
• aspek bahasa yang berkaitan
dengan istilah seni seperti sifat garisan, jalinan, warna,
ton, rupabentuk dan bentuk
• aspek bahasa yang berkaitan dengan kandungan
dan hal benda
• aspek bahasa yang berkaitan dengan manipulasi,
alat bahan dan teknik
• penghargaan hasil kerja dan menghormati
pembuat karya
• perasaan, penghargaan dan refleksi diri
• penyerapan pengetahuan dan penerapan nilai
yang berkaitan dengan kandungan.
PROSES APRESIASI SENI
Terdapat berbagai cadangan oleh beberapa
pakar Pendidikan Seni mengenai proses apresiasi. Feldman (1967) dan Smith (1967) mencadangkan
aktiviti-aktiviti apresiasi seni, berasaskan kepada proses persepsi dan
intelektual melalui empat tahap:
Jenis Tahap
|
Penerangan
|
Menggambar
(description)
|
• Mengamati hasil seni dan
menggambarkan sifat-sifat tampak
seperti warna, garisan, bentuk,
rupa,
jalinan dan elemen-elemen gubahan
iaitu prinsip dan struktur
|
Menganalisa
(analisis)
|
• Menganalisa perhubungan sifat-sifat
tampak seperti unsur-unsur seni,
prinsip dan struktur.
• Menganalisa kualiti ekspresif seperti
mood dan suasana.
• Menghuraikan stail sesuatu karya.
|
Tafsiran
(interpretation)
|
• Mencari makna-makna yang terdapat
pada sifat-sifat tampak seperti subjek,
simbol, unsur-unsur seni, prinsip,
struktur corak dan bahan.
• Mencari metafora-metafora
(ibarat/kiasan) dan analogi-analogi
(persamaan) untuk menjelaskan
makna tersebut.
|
Penilaian
(evaluation)
|
• Membuat penilaian berdasarkan
kepada kriteria yang bersesuaian
seperti keaslian, gubahan, teknik dan
fungsi.
• Menilai hasil seni berdasarkan kepada
pengertiannya (significance) dari segi
individu, sosial, keagamaan dan
kepercayaan, sejarah serta
keseniannya.
|
Jadual
1.1: Proses persepsi dan intelektual Feldman dan Smith
Laura H. Chapman (1986) telah menggunakan empat aspek utama yang
seumpama ini dalam pelajaran seni iaitu:
(i) pemerhatian
(ii) penerokaan
(iii) penghasilan
(pembuatan)
(iv) apresiasi dan perlanjutan
Laura H. Chapman telah menyatakan bahawa
proses kreativiti = proses penghasilan/artistik. Bagi memperkembang kreativiti
pelajar, guru PSV perlu menggunakan pelbagai cara dalam menghasilkan karya dan
yang penting sekali ialah guru PSV harus menguasai bidang seni visual ini
supaya guru mempunyai pengalaman yang lebih banyak untuk mengajar murid.
1.2.4 Pendekatan PSV KBSR
Pendekatan PSV sekolah rendah merangkumi empat aspek utama
iaitu:
§ Pemerhatian secara aktif
§ Interaksi yang kritis
dan kreatif dengan alat dan bahan
§ Apresiasi seni visual
secara mudah
§ Menghargai nilai baik
dalam semua aspek kehidupan.
Pemerhatian secara aktif:
§ Merangkumi kesedaran
pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci
§ Memperkembangkan
pemahaman terhadap asas seni visual
§ Murid dilatih membuat
pemerhatian terhadap objek alam dan objek buatan manusia
§ Membantu murid terus
menyelaras idea, imaginasi dan alam fantasi murid ke arah perkembangan persepsi
dan pemikiran abstrak
Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan:
§ Menggalakkan murid
membuat penerokaan dan percubaan dalam mempelbagaikan kegiatan kreatif dengan
menggunakan alat dan bahan
§ Proses ini membantu
perkembangan aspek psikomotor dan kemahiran asas seni visual berhubung dengan
manipulasi alat dan bahan serta teknik- teknik mudah.
Apresiasi seni visual secara mudah:
§ Memberi pengalaman
kepada murid mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya dalam
pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan fungsi
§ Murid diperkenalkan
tokoh- tokoh seni dan menghargai sumbangan mereka.
Menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan:
§ Murid dipupuk nilai
menyayangi dan menghargai segala aspek yang wujud dalam persekitaran dan
kehidupan mereka
§ Ini termasuk memelihara
dan memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan dan kepekaan.
1.2.5 Pendekatan Pendidikan Seni John A. Michael
Pendidikan Seni Visual di sekolah memberikan tumpuan yang
khusus dalam empat
bidang utama iaitu :-
§ Menggambar
§ Membuat
Corak dan Rekaan
§ Membentuk
dan Membuat Binaan
§ Mengenal
Kraf Tradisional.
Micheal (1983) dan Feldman (1970) mencadangkan agar guru
menggunakan pendekatan
kemanusiaan. Ia diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran
yang akan memberi
peluang kepada pelajar mengenali dirinya dan hubungan dengan
masyarakat dan kehidupannya. Keadaan
ini akan membantu proses perkembangan mereka dari peringkat
paling asas iaitu:
• Mengenali diri sendiri
• Mengenali seni dan kelompok-kelompok kecil
di persekitaran mereka
• Peka tentang perasaan
• Memiliki konsepsi diri
Murid mempunyai cara pembelajaran mereka sendiri. Seharusnya kita
mengeksploitasi kelebihan itu di samping memberi tunjuk ajar secara berkesan dalam meningkatkan kefahaman dan
penguasaan mereka dalam menguasai sesuatu kemahiran. Mengikut John
A. Michael dalam
bukunya 'Art and
Adolescense' ada
dua pendekatan dalam
Apresiasi Seni iaitu:
(a) Pendekatan secara logik
Pendekatan
ini adalah berbentuk tradisional dan memerlukan pemahaman intelek
semata-mata.Banyak berfaktakan kepada aspek andaian dan munasabah pada yang
melihat sesuatu karya seni tersebut.
(b) Pendekatan secara psikologi
Pendekatan ini merangkumi perkara-perkara yang lebih menjurus kepada
perasaan peribadi, lebih bersifat emosi dan perasaan dalaman kepada penghasilan
dan penghayatan sesuatu karya seni. Pendekatan ini akan dapat
meninggalkan satu pengalaman yang amat
berkesan dan mendalam. Secara ini lebih realistik dan dapat menerima ‘response’ dan pendapat orang lain. Kesan tindakbalas akan
lebih terserlah terhadap bahan serta
alat yang digunakan.
assalamualaikum... saya sangat menghargai perkongsian ini..Alhamdulillah sangat membantu saya menyiapkan assignment PSV
BalasPadamterima kasih krn bkongsi. ilmu manfaat ..
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamTerima kasih. Sangat membantu sebagai rujukan.
BalasPadam