Rancangan Pengajaran Harian PSV KBSR dalam empat bidang
5.1.3.1 bidang kegiatan
5.1.3.2 jenis aktiviti
5.1.3.3 kemahiran dan hasil pembelajaran
5.1.3.4 pemilihan sumber
5.1.3.5 aktiviti induksi set
5.1.3.6 langkah-langkah pengajaran dan pembelajaran
5.1.3.7 Penutup
5.1.3.8 Refleksi
5.2 Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
5.2.1 Bahan Bantu Mengajar
5.2.2 Alat dan media penghasilan
5.2.3 Pemilihan dan penyediaan sumber
5.2.4 Penggunaan sumber bahan cetak dan elektronik
CONTOH
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PSV KBSR DALAM BIDANG MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
MATA
PELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL
TAHUN : 5 ANGGERIK
BIDANG : Membentuk dan Membuat Binaan
AKTIVITI : Membentuk Kereta
TAJUK : Kereta
Idaman
MASA : 8.30 hingga 9.30 pagi
OBJEKTIF
PENGAJARAN : Guru dapat mendedahkan teknik membentuk dan
membuat binaan
daripada bahan-bahan terbuang.
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran
murid dapat:
- Membentuk
dan membina sebuah model kereta dengan menggunakan bahan-bahan buangan
- Menghias
model kereta dengan menggunakan pelbagai
bahan buangan
- Menghasilkan
sebuah model kereta secara kreatif dan inovatif (pelbagai rupa dan bentuk)
- Penerapan
nilai dan kemahiran berfikir
KEPERLUAN
Alat
- gunting
Bahan-
bahan buangan (contoh: straw board/bod tebal, bekas pembungkusan, straw
minuman, dan gam)
Bahan
Rujukan : Kad gambar
Objek maujud model-model kereta mainan
Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Tahun 4
Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni
Maklumat Internet
PROSEDUR
1. Guru
merancang strategi pengajaran dan menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai, Kajian
Masa Depan,dan Kemahiran Berfikir Secara
Kritis dan Kreatif
2. Guru menentukan aras pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran
3. Guru
memulakan aktiviti dengan induksi set mengenai jenis kenderaan masa dahulu
sambil
menerapkan Kajian Masa Depan bersoal jawab
4. Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam
proses membuat sebuah model kereta
dari bahan buangan
Apresiasi dan Kritikan
KBKK : Mereka
cipta mensintesis, menjana idea, menghubungkaitan
PENERAPAN NILAI : Ketekunan dan
Ketelitian
BUTIRAN KEGIATAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
STRATEGI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
Aktiviti 1
(5 minit)
Guru
mengedarkan kad gambar berkaitan dengan kenderaan pada masa dahulu
Guru
mengendalikan sesi soal jawab
Apakah
gambar yang terdapat pada kad yang kamu pegang?
Apakah
pandangan anda tentang gambar tersebut?
|
Murid
memerhati dan membuat analisa tentang gambar
Murid
memberikan pandangan mereka tentang gambar berkenaan
Murid
memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam menghasilkan model kereta
|
Teori
Kajian Masa Depan
Menjangka
Fungsi
produk
Teori
Kecerdasan Pelagai
Verbal
Linguistik
KBKK
(Kreatif)
Mereka
cipta
Mensintesis
Penerokaan
|
Aktiviti 2 (20
minit)
Meneroka
pelbagai bahan yang boleh digunakan. Kesan tindak balas bahan yang digunakan
Guru
menunjukkan cara membuat model kereta
|
Murid
mengetahui bahawa prinsip imbangan dan unsur ruang, bentuk dan warna penting
dalam membuat model kereta
|
Membanding
beza
Menilai
– akibat penolakan angin. Kelajuan yang dihasilkan
KBKK
(Kreatif)
Menjana
idea
Mereka
cipta
Menghubung
kaitan
|
Aktivit 3
(25 minit)
Guru
membimbing murid semasa menghasilkan model kereta
Memotong
bentuk yang diinginkan
Menebuk
tayar kereta
Mencantum
bahan kereta
Menampal
kertas warna
|
Murid
membuat model kereta dengan
Memotong
Menebuk
Mencantum
Menampal
|
KBKK
(Kreatif)
Mereka
cipta inovatif
Nilai
|
Sesi Apresiasi dan
Refleksi (10 minit)
Sesi
Apresiasi
Mempamerkan
hasil kerja
Perlumbaan
kereta
Membuat
refleksi bagaimana penghasilkan model kereta dilakukan
|
Murid
mempamerkan pelbagai hasil kerja yang dibuat
Murid
dapat menilai keupaaan diri sendiri
|
KBKK
– Kritis Membanding beza
Menganalisis
Teori
Kecerdasan Pelbagai
Verbal
Linguistik
|
Jadual 5.3 Contoh
Rancangan Harian PSV KBSR Bidang Membentuk dan Membuat Binaan
Refleksi Guru:
...Salam, TQ atas ilmu yg dikongsi...
BalasPadamsalam, minta izin untk mngambil conth yg diberi sbg rujukan saya..syukran
BalasPadam