Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK)
Penggunaan Teknologi Komunikasi
dan Maklumat (TMK) dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual adalah merentas
kandungan kurikulum Pendidikan Seni Visual itu sendiri. Penggunaan TMK mestilah dilihat sebagai satu
tambahan kepada alat Pengajaran dan Pembelajaran atau Teknologi Pengajaran yang
berkesan. Penggunaan TMK juga mampu
menghasilkan kerja seni yang diberi nilai tambah dan juga kerja seni digital
bermutu dalam komunikasi visual dan bukan dilihat sebagai alat untuk
menggantikan penggunaan media secara manual dalam Pendidikan seni Visual.
Pendekatan TMK yang
terbaik apabila digunakan secara bijak
dan terancang mampu meningkatkan proses keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan seni Visual. Perisian perlu sesuai mengikut keperluan
sesuatu topik pengajaran Pendidikan seni Visual supaya dapat membuahkan hasil
kerja seni yang dinamik dan memuaskan.
Definisi
Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK)
TMK dalam Pendidikan Seni Visual lebih merujuk kepada
kemampuan teknologi itu
sendiri, yang berfungsi sebagai satu alat kemahiran yang
memberi sokongan kepada murid, guru, panitia serta organisasi sekolah bagi
menyempurnakan tugas serta kewajipan yang ada kaitan dengan pengajaran dan
pembelajaran serta sebagai salah satu kaedah melaksanakan kegiatan Seni Visual
yang terancang dan menarik.
Rasional
Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
-
untuk menyediakan warga pendidik Seni Visual dalam menghadapi
perkembangan TMK masa kini dan akan datang.
-
Untuk menyediakan murid dengan pengetahuan seni digital yang telah
menjadi salah satu jurusan yang diminati serta kompetetif di IPT.
-
Sebagai salah satu tarikan serta salah satu cara penyelesaian masalah
seni reka dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual
yang lebih mudah, pantas dan berkesan.
Pengaplikasian
TMK dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Pengaplikasian TMK dalam pengajaran dan pembelajaran
boleh diintegrasikan secara:
i Integrasi TMK
dalam pembelajaran tutorial
Integrasi ini bertujuan untuk menyampaikan kandungan
pelajaran dengan lebih komprehensif dan efisien, contohnya dalam bentuk CD-ROM,
cakera keras, dan tapak pembelajaran.
Aplikasi ini lebih berfokuskan kepada pembelajaran secara kendiri.
ii Integrasi TMK
dalam pembelajaran eksploratasi
Kemudahan TMK digunakan sebagai medium untuk pembelajaran
penerokaan, mencari, dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, Internet, portal
maklumat, dan tapak pembelajaran. Dalam
pembelajaran secara penerokaan ini, murid boleh mengawal dan menentukan
maklumat yang mereka terima melalui TMK.
Hal ini berbeza dengan pembelajaran tutorial; murid hanya menerima bahan
pelajaran yang dikawal oleh sistem.
iii Integrasi TMK sebagai alat aplikasi
TMK digunakan sebagai alat aplikasi untuk membantu murid
melaksanakan tugasan pembelajaran, bukan sebagai mekanisme penyaluran maklumat
pengajaran dan pembelajaran.
iv Integrasi TMK
sebagai alat pemudah komunikasi
TMK digunakan sebagai alat pemudah komunikasi antara
murid dan guru di lokasi yang berbeza tetapi saling berinteraksi, menghantar,
menerima, dan berkongsi maklumat seperti dalam bentuk teks, bahan grafik,
audio, emel, telefaks, Facebook, Blog dan lain-lain. Murid boleh bertukar maklumat sesama sendiri
bagi menganalisis dan membuat perbandingan dengan pengalaman dan maklumat yang
mereka peroleh. Menerusi pembelajaran
seperti, murid dapat membina pengalaman yang lebih menarik, bermakna, dan
berkesan.
Ciri-Ciri
Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Penggunaan TMK adalah
merentas kurikulum Pendidikan Seni Visual yang mengandungi bidang Penghasilan Seni Visual, Sejarah dan Apresiasi
Seni Visual. Dalam mencari maklumat ini TMK boleh digunakan secara berkesan
dalam pengajaran dan pembelajaran.
Penghasilan Seni
Sejarah dan Apresiasi
Visual Seni Visual
Penggunaan TMK
Rajah 2.4: Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Penggunaan TMK dalam Pendidikan Seni Visual boleh
dibahagikan kepada 4 bahagian
utama;
2.1.4 Pembelajaran Kontekstual
Ia menyediakan
pembelajaran secara konkrik yang melibatkan aktiviti ‘hands on’ dan‘mind
on’. Kajian Masa Depan dapat
menyedarkan dan merangsang minda berfikir apa yang akan berlaku berdasarkan
ramalan, imaginasi dan kreativiti yang didasarkan kepada sejarah. Mengikut
Teori Pembelajaran Kontekstual, pembelajaran hanya akan berlaku apabila pelajar
dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan
Rajah 2.5: Bahagian-bahagian Utama Penggunaan TMK Dalam PSV
Tiada ulasan:
Catat Ulasan