Teori
Kecerdasan Pelbagai (TKP)
Kecerdasan Pelbagai ialah kebolehan untuk menyelesaikan
masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebenar, kebolehan menjana masalah baharu
untuk diselesaikan, dan kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan perkhidmatan
yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.
Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP) telah
diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983). Dalam kajiannya Howard Gardner
mendapati ‘seven ways of knowing, perceiving and understanding life’.
Beliau telah membuat kajian terhadap pelbagai masyarakat termasuk
kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompok penduduk yang mempunyai kriteria
yang istimewa.Teori Kecerdasan Pelbagai
berperanan sebagai penjana kecerdasan serta mendefinisi konsep
kecerdasan yang relevan dalam pendidikan hari ini. Ianya dirumuskan sebagai:
•
kebolehan menyelesaikan masalah yang
dihadapi dalam kehidupan sebenar.
•
kebolehan menjana masalah baru untuk
diselesaikan.
•
kebolehan membuat sesuatu atau
menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.
Dr. Roger Sperry turut
menyatakan kaitan kecerdasan dan fungsi otak manusia yang berbeza-beza mengikut
perkembangan usia dan jantina individu. Otak kanan dan kiri mempunyai fungsi
yang berbeza namun menurutnya manusia tidak boleh dianggap menggunakan sebelah
otak sahaja. TKP berkembang mengikut konteks penggunaannya.
|
|||||
|
|||||
Rajah 2.1: Perhubungan otak kiri dan kanan
Jenis-jenis
Kecerdasan Pelbagai
Rajah 2.2: Jenis-jenis Kecerdasan Pelbagai (Howard
Gardner)
Objektif
Teori Kepelbagaian Kecerdasan(TKP)
TKP berperanan
sebagai penjana kecerdasan serta mendefinisi konsep kecerdasan
yang relevan dalam pendidikan masa kini. Linda Campbell, Bruce Campbell dan Dee
Dickinson merumuskan definisiHoward Gardner sebagai:
a) kebolehan menyelesaikan masalah yang dihadapi
dalam kehidupan sebenar.
b) kebolehan menjana masalah baru untuk
diselesaikan.
c) kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan
perkhidmatan yang bernilai dalam
lingkungan sesuatu budaya.
Tujuan Mengaplikasikan Kecerdasan Pelbagai dalam Pengajaran
dan Pembelajaran
i.
Meningkatkan pemikiran yang lebih mendalam
ii
Memperoleh pelbagai perspektif mengenai sesuatu perkara
iii
Mengaplikasikan pengetahuan yang
sedia ada dalam situasi dan konteks yang baharu dan
berlainan
Ciri-Ciri
Teori Kepelbagaian Kecerdasan
Rajah 2.3: Perhubungan otak kiri dan kanan
Jenis-Jenis
Teori Kepelbagaian Kecerdasan
- Natural
- Verbal-linguistik
- Logik Matematik
- Visual-Ruang
- Kinestatik
- Muzik
- Interpersonal
- Intrapersonal
Contoh Pengintegrasian Kecerdasan Pelbagai dalam Pengajaran
dan Pembelajaran
i
Verbal-Linguistik
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
menggunakan bahasa lisan (pidato,
ceramah, perbahasan), bacaan (buku, surat khabar,
majalah), dan penulisan (puisi, laporan,
minit mesyuarat).
ii
Logik-Matematik
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
merangkumi memasukkan nombor, pengiraan, pengelasan atau
menggalakkan pemikiran
kritis.
iii Visual-Ruang
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
merangkumi peta minda, garis,
visualisasi, warna, seni, metafora atau lain-lain borang
pengurusan grafik.
iv Kinestetik
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
pengalaman pergerakan seluruh badan atau
aktiviti ‘hands-on’ (latihan amali,
penyiasatan,
kajian luar).
v
Muzik
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
penggunaan muzik, bunyi-bunyian
persekitaran atau unsur ritma dan melodi.
vi Interpersonal
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
murid dalam perkongsian rakan sebaya,
pembelajaran korporatif dan kolaboratif atau
simulasi kumpulan, lawatan, amali, dan
kerja lapangan.
vii Intrapersonal
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
pilihan kepada murid merangsang perasaan
kendiri (menulis, jurnal, diari, membuat refleksi,
penilaian kendiri).
viii Naturalis
Merancang dan menyediakan bentuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
penggunaan flora dan fauna, awan,
sungai, gunung (alam semula jadi) ke dalam bilik darjah
atau membawa murid ke luar ke alam
semula jadi, kembara visual, amali, dan kerja lapangan.
Kepentingan
Teori Kepelbagaian Kecerdasan
- petunjuk kepada potensi murid
- menjadi petunjuk kepada guru untuk merancang
pengajarannya
- membolehkan guru menjalankan pengajaran mengikut lapan
kecerdasan
- membangun bidang akademik dan ko kurikulum murid
- mempelbagaikan cara penilaian
- menyokong pembelajaran bersepadu yang menyeluruh selaras
dengan FPK dan keperluan murid
- mewujudkan suasana kolaboratif di sekolah
- menggalakkan inovasi dan penyelidikan baru dalam
pengajaran dan pembelajaran
Bagaimana
Melaksanakan TKP Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Terdapat lima model yang dicadangkan, guru boleh memilihnya
berdasarkan kesesuaian murid, bilik darjah, dan topik yang
diajar iaitu;
SISIPAN Guru boleh memilih satu
atau dua kecerdasan dan digunakan dalam pengajaran secara tidak langsung.
JARINGAN Setiap
kecerdasan digunakan dalam pengajaran PSV.
JALINAN Satu
kecerdasan digunakan dalam beberapa mata pelajaran.
PERKONGSIAN Beberapa
kecerdasan dipilih untuk digunakan dalam dua mata
pelajaran.
KESEPADUAN Beberapa
kecerdasan digunakan secara bersepadu merentasi
mata pelajaran yang
berlainan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan