2.1 KONSEP
NILAI
Nilai merupakan
kriteria atau standard bagi kita mempertimbangkan sesuatu benda
(manusia, objek, idea, tingkah laku dan situasi) sebagai baik, berfaedah,
diingini, berharga atau sebaliknya iaitu buruk, tidak berfaedah, dibenci atau
di antara kedua pola ini, iaitu
sederhana. (Koo K.P, 1990: ms 70)
Menilai sesuatu dengan perkataan, baik, buruk,
cantik dan lain-lain adalah suatu
penilaian yang dibuat oleh akal manusia
mengikut piawaian mereka.
Secara amnya nilai boleh digunakan dalam 3 konteks.(Eow
B.H, 2000:14-16)
·
Nilai Sifat (Attribute)
– untuk menyatakan ketinggian nilai
sesuatu seperti nilai yang diberikan kepada masa – seperti emas.
·
Nilai Kadar kepada sesuatu seperti harga atau markah sesuatu
objek atau perkara – seperti berapa
harga barang atau berapa tinggi penilaian ketua terhadap tugas-tugas yang kita
jalankan.
·
Nilai Aksiologi- yang berkaitan dengan falsafah nilai. Nilai budi yang
tidak terbalas seperti dalam pantun
nasihat Melayu: – hutang budi dibawa mati dalam pantun pisang emas.
Individu menggunakan sesuatu nilai dalam pelbagai konteks
dan cara. Justeru, wujudlah pelbagai
kegunaan nilai:
· Nilai bertindak sebagai ukuran yang membantu
individu mengenal pasti kedudukannya dalam sesuatu isu sosial
atau moral.
· Nilai sebagai dasar untuk menentukan apakah yang harus
dicabar, dihujah, diubah atau
dipertahankan.
· Nilai sebagai panduan untuk menyelesaikan konflik serta
membuat keputusan.
· Nilai bukan hanya merangsang,malah menghadkan perlakuan
seseorang.
2.1.1 Jenis-jenis
Nilai
i. Nilai Instrumental berbanding dengan
Nilai Instrinsik
Nilai-nilai
ini digunakan untuk menunjukkan hubungan antara nilai.
Nilai Instrumental (Ekstrinsik)
|
Nilai Intrinsik
|
·
Kualiti yang
diterima atau ditolak
sebagai
alat mencapai sesuatu matlamat.
·
Bergantung pada
nilai lain untuk mencapai sesuatu matlamat.
·
Nilai peringkat
kedua, misalnya berani, rajin dan hormat menghormati.
Contoh: Keikhlasan
Kita perlu ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab di
dunia ini. Berkat daripada sifat
ikhlas, kita akan memperoleh ketenangan dan kepuasan kendiri.
Nilai-nilai di atas bergantung kepada nilai lain untuk
mencapai matlamatnya.
|
· Kualiti yang diterima atau ditolak semata-mata kerana
ia baik atau buruk tanpa mengambil kira kesannya.
· Tidak bergantung pada nilai lain untuk mencapai sesuatu
matlamat.
· Nilai tersebut sendiri sebagai matlamat akhir.
· Nilai peringkat pertama,misalnya baik hati, kasih
saying, keadilan.
Contoh: Nilai Kasih sayang
Azhar amat
menyayangi ibu bapanya. Azhar sanggup berkorban apa sahaja demi kesenangan
ibu bapanya. Azmi tidak pernah mengharapkan harta warisan atau sebagainya
kerana beliau berpendapat bahawa seseorang anak berkewajipan menjalankan
tanggungjawab terhadap ibubapa.
Nilai-nilai di atas pula tidak bergantung dengan nilai
lain untuk mencapai matlamat.
|
(ii) Nilai Subjektif berbanding Nilai Objektif
Nilai Subjektif
|
Nilai Objektif
|
Contoh : Melepak
Rama seorang remaja yang baik. Walau bagaimanapun
apabila dia penat belajar, dia selalu melepak di pusat beli belah berhampiran
dengan rumahnya. Dia berpendapat bahawa melepak tidak salah kerana dia dapat
melepaskan tekanan
|
· Kualiti yang bernilai atau sebaliknya yang bebas
daripada pilihan peribadi.
· Diterima atau ditolak berdasarkan satu set kriteria
yang dipersetujui oleh semua atau kebanyakan orang.
Contoh : Peperangan
Peperangan adalah ibarat ‘menang jadi arang kalah jadi
abu’. Kesan peperangan ialah tragedi.
|
Nilai
Relatif berbanding Nilai Mutlak atau
Nilai Absolute
Nilai Relatif
|
Nilai Mutlak (Absolute)
|
Contoh : Main Mercun
Bermain mercun merupakan sebahagian daripada amalan
penting dalam sambutan Tahun Baru Cina. Walau bagaimanapun masyarakat Cina
mula menerima pengharaman bermain mercun yang dikuatkuasakan oleh kerajaan
sebagai tindakan rasional pada masa kini.
|
Contoh : Menghormati ibubapa
Anak dituntut untuk menghormati ibu bapa kerana tanpa
mereka siapalah kita. Anak yang tidak menghormati ibu bapa dianggap sebagai
anak derhaka.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan