Proses Pengajaran Mikro
Definisi Pengajaran
Mikro:
Micro
: kecil, terbatas, sempit
Teaching
: pembelajaran
“Micro
Teaching” bererti suatu pembelajaran
yang segala aspeknya diperkecil atau disederhanakan.
Tujuan
Umum
Tujuan
“micro
teaching” adalah untuk meningkatkan
berbagai keterampilan mengajar sehingga calon guru mampu menciptakan proses
pembelajaran yang nefektif, efisien, dan menarik (pembelajaran yang
mendidik)
Tujuan
Khusus:
-
Calon guru mampu menganalisis
tingkah laku pembelajaran kawannya dan
dirinya
sendiri
-
Calon guru mampu melaksanakan
berbagai jenis keterampilan dalam proses
pembelajaran
-
Calon guru mampu mewujudkan
situasi pembelajaran yang efektif, produktif, dan efisien
-
Calon guru mampu bertindak
profesional
4.1.1 Fokus penguasaan kemahiran mengajar
1.1.2 Perancangan
dan persediaan
i Perancangan:
a) Bidang kegiatan
b) Aktiviti
c) Tajuk
d) Konsep dan isi
e) Pemeringkatan isi
f) Aras pembelajaran
g) Kesesuaian alat dan bahan
h) Prosedur
i) Strategi pengajaran dan pembelajaran
ii) Persediaan:
a) Objektif pengajaran guru
b) Hasil pembelajaran-eksplisit
4.1.3 Perlaksanaan
4.1.4 Maklumbalas
4.1.5 Kemahiran-kemahiran pengajaran
CONTOH PENGAJARAN MIKRO:
Mata pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Kelas : Tahun 4M
Tarikh : 27/08/
2012
Masa : 12.15
tgh – 12.45 tgh (30 minit)
Bilangan murid : 42
orang
Bidang pelajaran : Membentuk
dan membuat binaan
Objektif
pem Tajuk : Membuat
topi menggunakan teknik tampalan dan
guntingan
kertas.
Hasil
pembelajaran: Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A:
Menguasai isi kandungan pelajaran
1. Mengetahui
cara-cara untuk menghasilkan topi dengan teknik tampalan dan guntingan
kertas.
2.
Menghasilkan topi yang menarik
dan kreatif.
B:
Membina kemahiran saintifik dan kemahiran
berfikir
1. Menggunakan bahan untuk menghasilkan topi
secara mudah.
2. Meningkatkan kawalan psikomotor murid dalan
kegiatan menggunting, menampal.
C: Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
1. Menghasilkan gubahan corak mudah daripada motif
yang dihasilkan
2. Memupuk sikap kerja dengan cermat
dan teliti
Konsep/
prinsip/ hukum /teori:
Menghasilkan topi dengan pelbagai
cara: menggunting, menyusun dan menampal.
Bahan,
peralatan dan bahan sumber:
Pensel
2B, gunting, kertas warna, manila kad, gam, benang.
Langkah
keselamatan:
Berhati-hati semasa
menggunakan benda-benda yang tajam seperti gunting.
Pengetahuan
sedia ada:
1. Murid-murid
pernah memakai topi.
2. Murid-murid
biasa melihat topi dalam hari jadi kawan.
Fasa
|
Hasil Pembelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Strategi P&P
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil
idea
(5 min)
|
Memperkenalkan
topi kepada murid.
|
Buat
kaitan dengan pengetahuan sedia ada pelajar dengan menyanyikan lagu hari
jadi.
Cungkil
idea murid dengan menyuruh seorang murid ke depan mengeluarkan benda di dalam
beg yang dibawa oleh guru.
Guru
menyuruh murid tersebut memakai topi tersebut.
|
Murid
menyanyikan lagu hari jadi dan menjawab soalan.
Murid
yang dipanggil ke depan mengikut arahan guru.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas menggunakan Ramal-Perhati-Terang.
Menjalankan
aktiviti simulasi.
Sumber
pengajaran:
Topi
hari jadi
|
Menstruktur/
Menstruktur semula
Langkah
1
(5 min)
|
Penerangan
tajuk, alat dan bahan.
|
Menerangkan
tentang tajuk pelajaran.
Menunjukkan
hasil kerja yang telah siap kepada murid.
Mengeluarkan
alat dan bahan yang hendak digunakan sambil menerangkan fungsi alat dan bahan
tersebut.
Memperingatkan
murid-murid supaya menggunakan alat seperti gunting dengan cermat dan baik.
|
Murid
mendengar dengan teliti tentang topi.
|
KBKK
-mencirikan
-menjana
idea
Sikap
saintifik dan nilai murni:
-Berhati-hati
Sumber
pengajaran:
Alat :
Pensel 2B, gunting, gam.
Bahan :
Kertas warna, benang, kad manila.
|
Langkah
2
(5 min
)
|
Langkah 1 –
lukiskan satu bulatan besar di atas kad manila.
Langkah 2 –
gunakan gunting untuk menggunting bulatan besar.
Langkah 3 –
lipat bulatan besar menjadikan separuh bulatan, kemudian gunting.
Langkah 4 –
lukiskan corak di atas separuh bulatan.
Langkah 5 –
lipat separuh bulatan supaya ia menjadi kon.
Langkah 6 – gunting
kertas warna untuk dijadikan hiasan di atas kon.
|
Menerangkan
teknik-teknik menghasilkan topi hari jadi berpandukan tayangan slaid.
Berpandukan
langkah kerja, guru menerangkan sambil membuat demostrasi di depan kelas.
Menunjukkan
hasil kerja yang siap kepada murid.
Memberi
peluang kepada murid untuk menyoal.
Menyuruh
beberapa orang murid menerangkan
semula langkah membuat.
Memberi
pujian dan pembetulan atas penerangan murid dan menerangkan semula langkah
yang agak mengelirukan murid
|
Murid
memberi perhatian, mendengar, memerhatian dan menyoal apabila kurang faham.
|
Strategi:
Perbincangan
kumpulan.
Sumber
pengajaran:
Tayangan
slaid
Sikap
saintifik dan nilai murni:
-Berani
mencuba
-Beri
prihatian
|
Aplikasi
Idea
(30
min)
|
Proses
membuat
|
Menyuruh
murid duduk dalam kumpulan supaya mereka dapat saling membantu semasa
menjalankan kerja.
Menyuruh
ketua kumpulan tampil ke depan untuk mengambil kertas lukisan dan kertas
tebal. Bagi murid lain pula mengeluarkan alat dan bahan yang dibawa.
Menyuruh
murid memulakan kerja.
Memberi
bimbingan dan tunjuk ajar dari satu kumpulan ke kumpulan lain.
|
Murid
bergerak masuk kumpulan masing-masing yang telah ditentukan oleh guru sebelum
ini.
Ketua
kumpulan tampil ke depan mengambil bahan dan murid lain keluarkan alat yang
dibawa.
Murid
memulakan kerja.
|
Strategi/
Teknik:
Aktiviti
inkuiri dalam kumpulan
Sikap
saintifik dan nilai murni: - - kerjasama
-saling
membantu
KBKK:
-berfikir
secara kreatif
-menjana
idea
|
Refleksi/
Penutup
(
10min)
|
Penilaian
Rumusan
:
Topi
hari jadi boleh dibuat sendiri dan dihantar kepada sesiapa sahaja
dengan menggunakan kos yang rendah.
|
Mempamerkan
hasil kerja yang baik dan juga yang kurang memuaskan.
Memberi
peluang kepada murid untuk memberi komen.
Memberi
ulasan ats hasil kerja mereka dan beri pengukuhan berdasarkan hasil kerja
murid.
Membuat
rumusan aktiviti hari ini.
Menyuruh
murid mengemaskan alat dan bahan.
Memberi
pesanan kepada murid untuk aktiviti minggu akan datang.
|
Murid
menghantar hasil kerja mereka yang sudah siap kepada ketua kumpulan.
Murid
membuat perbandingan atas hasil kerja dan memberi ulasan.
Murid
membersihkan meja dan mengemaskan alat dan bahan.
Murid
membuat catatan.
|
Strategi:
Penyoalan
keseluruhan kelas
Sumber
pengajaran:
-hasil
kerja murid
Sikap
saintifik dan nilai murni: - - kebersihan
-penghargaan
KBKK:
-membanding
beza
-menilai
|
Jadual 4.1 Contoh pengajaran Mikro
Tiada ulasan:
Catat Ulasan